PRESSMEDDELANDE - 15 Apr 2016

Rekordbilliga flygbiljetter från Göteborg till Asien och Australien

En ny priskoll från Svenskt flygprisindex visar att flygbiljetter från Göteborg till flera asiatiska destinationer har nått en rekordlåg nivå. Bland annat är det billigare än någonsin att flyga till Beijing från Göteborg samt till Sydney i Australien i vecka 19.

Se Svenskt flygprisindex nr. 88 - avresevecka 19/2016 och jämför med tidigare utgåvor av indexet.

Men det är inte bara flygbiljetter till Beijing och Sydney som är historiskt billiga. Ser man i priskollen på flygbiljetter till de andra asiatiska destinationerna är det tydligt att priserna på flygbiljetter till Bangkok, Tokyo och Dubai har fallit markant jämfört med samma avresevecka de senaste åren.

Tabell över genomsnittspriset på interkontinentala flygningar från Göteborg i vecka 19 sedan 2010

Notera: Genomsnittspris för flygningar t/r med avresa i vecka 19 från Göteborg Landvetter till asiatiska de destinationerna samt Sydney, som ingår i Svenskt flygprisindex.
* Billigaste priset någonsin i Svenskt flygprisindexets historia.

Rekordbilliga flygbiljetter till Beijing och Sydney
Det mest anmärkningsvärda i den senaste priskollen är att flygpriserna från Göteborg till Beijing och Sydney är de billigaste någonsin seden Svenskt flygprisindex började med priskoll av flygbiljetter år 2010. Sedan 2010 har priset fallit med nästan 43 % på flygbiljetter till Beijing och med nästan 29 % på flygbiljetter till Sydney.

Tabell över genomsnittspriset på interkontinentala flygningar i vecka 19 sedan 2010
Notera: Genomsnittspris för flygresor t/r i vecka 19 från Arlanda, Landvetter och Kastrup till de 10 interkontinentala destinationer som ingår i Svenskt flygprisindex.

Markant prisfall på interkontinentala flygbiljetter från Göteborg
När det gäller genomsnittet på interkontinentala flygbiljetter i vecka 19 under de senaste åren så är det första gången som Göteborg har ett lägre genomsnitt än Köpenhamn och ligger heller inte långt ifrån Stockholms genomsnitt. Genomsnittspriset för interkontinentala flygbiljetter från Göteborg har sjunkit med 34 % för vecka 19 sedan 2010 och minskningen verkar heller inte avta.

"Det är en intensiv konkurrens bland de stora flygbolagen på rutter till Asien och Australien. Och det smittar av sig positivt på konsumenterna som reser från Göteborg Landvetter.", säger vd Ole Stouby från resesökmotorn travelmarket.se

Svenskt flygprisindex ges ut var fjärde vecka av resesökmotorn travelmarket.se baserat på en översikt över de billigaste returflygbiljetterna till de tio populäraste europeiska och interkontinentala destinationerna.

Destinationer i Svenskt flygprisindex: