PRESSMEDDELANDE - 3 Jul 2013

Billigaste sommarflyget någonsin

Det har aldrig varit billigare att resa med reguljärflyg i Europa än denna sommaren. Ett prisfall på upp till 22% under loppet av tre år har gjort sommaren 2013 till den billigaste någonsin. Det visar senaste utgåvan av Svenskt Flygprisindex.

Man trodde inte att det var möjligt, men biljettpriserna med reguljärflyg sätter denna sommar nya bottenrekord. Vid enstaka tillfällen har priserna varit lägre, men aldrig vid denna tidpunkt på året. Under vecka 31 har genomsnittet på de lägsta biljettpriserna under loppet av tre år fallit för flygplatserna både i Stockholm och Göteborg. Priserna till de 10 mest populära storstadsdestinationerna har sjunkit med 18% från flygplatserna runt Stockholm, och motsvarande siffra för Göteborg är 22%.

Det är storstäder som Amsterdam (1.041 kronor från Stockholm), Berlin (603 kronor från Stockholm), Paris (693 kronor från Stockholm/Göteborg), Rom (913 kronor från Göteborg) och Wien (1.128 kronor från Köpenhamn), som alla har satt bottenrekord i årets vecka 31, som sträcker sig från 29:e juli till 4:e augusti. Det är inte helt överraskande att det är det irländska lågprisflygbolaget Ryanair som tillsammans med Norwegian har skickat biljettpriserna i botten.

Konkurrensen är hård, och det enda sättet att locka passagerare ombord på flygen verkar vara att låta priserna sjunka till botten. Är biljettpriserna för höga så straffar marknaden flygbolagen, som följaktligen får köra med halvfulla flyg.

Utveckling till Europa 2010 - 2013

Notering: Genomsnittet av de 10 lägsta returbiljettpriserna från de nämnda flygplatserna.
Alla priser i SEK och inklusive skatter och avgifter, men exklusive eventuella tillägg för
bagage, val av sittplats och betalning med kreditkort.

"Det är inte överraskande att vi ser denna utvecklingen. Vi upplever för närvarande detsamma i de andra skandinaviska länderna, men inte i samma utsträckning som i Sverige. Det är helt enkelt för hög kapacitet på marknaden i förhållande till den aktuella efterfrågan. Det kommer resenärerna till godo genom lägre biljettpriser", förklarar Ole Stouby, VD för resesökmotorn Travelmarket.se - utgivare av Svenskt Flygprisindex.

Var fjärde vecka undersöker Travelmarket.se de aktuella biljettpriserna på reguljärflyg till 10 europeiska och 10 interkontinentala destinationer. Det är en omfattande mängd data som ligger till grund för statistiken, vilken publiceras genom Svenskt Flygprisindex, där den aktuella utgåvan är nr. 51 i ordningen.

I det europeiska flyprisindexet ingår följande destinationer: Amsterdam, Barcelona, Berlin, Köpenhamn, London, Oslo, Paris, Prag, Rom och Wien.

Följ prisutvecklingen på flygbiljetter på Svensk Flyprisindex egen sida

Hitta billiga flygbiljetter här

Kontakt: VD Ole Stouby
E-post: ols@travelmarket.com
Telefon: +45 40 81 72 47

Svenskt Flygprisindex ges ut var fjärde vecka av resesökmotorn travelmarket.se baserat på en översikt över de billigaste returflygbiljetterna till de tio populäraste europeiska och interkontinentala destinationerna.

Kontakta

Pressmeddelanden

Om du vill få pressmeddelanden från oss, vänligen skriv ett e-postmeddelande till info@travelmarket.com.

Då sätter vi dig på listan.
Hitta billiga resor till hela världen
Prisjämförelsesajten Travelmarket.se söker bland fler än 1000 hemsidor för att hitta de bästa och billigaste resorna till dig.