PRESSMEDDELANDE - 6 Jun 2014

Det finns fortfarande billiga flygbiljetter i juli

Det spelar stor roll var i Europa man åker på storstadssemester i sommar. Det är nämligen stor prisskillnad på flygbiljetterna till de mest populära storstäderna. Det visar senaste utgåvan av Svenskt Flygprisindex.

Hämta Svenskt Flygprisindex nr. 63
- avresevecka 27/2014

När man säger storstadssemester i Europa, går tankarna ofta automatiskt till Paris och London, som är hela världens turistmagneter. Det finns dock flera andra europeiska storstäder som börjat bli mer synliga på semesterkartan. Utöver Rom så har Barcelona, Amsterdam, Berlin, Prag och Wien blivit alltmer populära de senaste åren.

Planerar man en resa till någon av de europeiska storstäderna så finns dock några viktiga saker att ha i åtanke. Först och främst är det naturligtvis flygbiljetten som spelar roll, där priserna varierar beroende på destination, flygbolag och resdatum. Därefter skall man se priset i förhållande till boendekostnaden, samt resmålets allmänna prisläge, och även hur stark den svenska kronan är i förhållande till det aktuella landets valuta.

London är en typisk storsäljare. Det finns gott om flygkapacitet till och från den brittiska huvudstaden, varför flygbiljetterna är relativt billiga. Under första veckan i juli så är det exempelvis möjligt att köpa en returbiljett med Ryanair för maximalt 664 kr med avresa från antingen Skavsta, Säve eller Sturup.

"Valutakursen i förhållande till det brittiska pundet är för närvarande gynnsam, men priserna på hotellrum i London är generellt höga i förhållande till nivån. Totalt sett är dock prisnivån attraktiv, och London som stad bjuder på fler upplevelser än någon annan storstad i Europa", förklarar Ole Stouby, VD för resesökmotorn Travelmarket.se, som publicerar Svenskt Flygprisindex.

Utöver London är Berlin och Amsterdam bland de tre billigaste storstäderna att semestra i, åtminstone när det handlar om själva flygresan. En flygbiljett kan köpas för omkring 865 kr från Arlanda med lågprisflyget Norwegian, och flyger man från Köpenhamn kommer man undan med halva priset med easyJet.

I år är Amsterdam extra billigt. Här är prisnivån den lägsta någonsin, med endast 1 035 kr för en returbiljett från Arlanda med KLM, om man har möjlighet att resa i vecka 27. Biljettpriset till den holländska huvudstaden är relativt lågt, med en prisnivå på 90 i Svenskt Flygprisindex, som har sin utgångspunkt i vecka 39, 2009.

"Den stora överkapaciteten på den skandinaviska marknaden betyder att det fortfarande kan finnas fina erbjudanden under högsäsongen, bara man ser sig lite omkring. Det kan absolut löna sig att överväga om man skall välja någon av de traditionella storstadsdestinationerna, eller om man enbart skall välja en destination där själva flygbiljetten har ett överkomligt pris. Det beror naturligtvis på egna önskemål och de förväntningar man har på semestern", säger Ole Stouby.

Följ prisutvecklingen på flygbiljetter på Svensk Flyprisindex egen sida

Hitta billiga flygbiljetter här