PRESSMEDDELANDE - 29 Aug 2014

Lågprisrevolutionen har fått fäste

De senaste fem åren har revolutionerat den svenska resemarknaden. Det har blivit billigare att resa med trafikflyg, trots att bränslepriser och andra omkostnader har skjutit i höjden.

Hämta Svenskt Flygprisindex nr. 66 - avresevecka 39/2014

När lågprisflyget låg i sin linda, var det inte många som trodde på den långsiktiga hållbarheten. Flera luftfartschefer i de etablerade flygbolagen karaktäriserade lågprisflyget som en reguljär "dagslända".

Men utvecklingen på lågprisflygbolagens marknadsandelar och den generella prisutvecklingen på flygbiljetter visar, att lågprisrevolutionen har fått fäste i Sverige och på den övriga skandinaviska resemarknaden.

Detta finns dokumenterat i Svenskt Flygprisindex, som utges av resesökmotorn Travelmarket.se. Var fjärde vecka sedan 2009 har de billigaste flygbiljetterna till 10 populära europeiska destinationer samt 10 utomeuropeiska resmål identifierats och indexerats.

Indexet visar, att biljettpriserna inom Europa har sjunkit med upp till 29 % under en femårig period, medan biljetterna till de utomeuropeiska resmålen representerar ett prisfall på upp till 16 %.

Förändring i biljettpriser från 2009 till 2014

Notering: Priskontrollen är utförd med avresa i vecka 39/2014. Genomsnittet av de lägsta biljettpriserna till 10 utomeuropeiska destinationer och 10 europeiska destinationer, som ingår i Svenskt Flygprisindex. Priserna är i SEK inklusive alla skatter och avgifter, men exklusive tillägg för bagage, val av säte, eventuell förtäring ombord samt avgifter för betalning med kreditkort.

Den senaste utgåvan av Svenskt Flygprisindex är den 66:e i ordningen, och här hittar man bland annat rekordlåga flygpriser till Dubai, New York och Rio de Janeiro. För första gången någonsin är det möjligt att köpa en returbiljett till Dubai för under 2 000 kr., medan New York finns tillgängligt för precis under 3 000 kr. Vill man uppleva den brasilianska samban i Rio de Janeiro, är detta sällan möjligt för under 6 000 kr.

"Prisutvecklingen visar, att det konstant blir billigare att resa med trafikflyg, även om flygbolagens omkostnader för bränsle och flygplatsavgifter är stigande. Det är goda nyheter för konsumenterna, som kan resa billigare än någonsin och med ett större urval av direktrutter än tidigare", säger Ole Stouby, som är VD på Travelmarket.se.

Följ prisutvecklingen på flygbiljetter på Svenskt Flyprisindex egen sida

Hitta billiga flygbiljetter här