PRESSMEDDELANDE - 3 Jul 2014

Stockholm kör om Köpenhamn som billigaste flygplats på långdistans

För första gången på många år är det denna sommar billigare att resa interkontinentalt från Arlanda än från Kastrup. Även om Arlanda inte är den största skandinaviska flygplatsen, är den ändå den billigaste för resenärerna. Det visar senaste utgåvan av Svenskt Flygprisindex.

Hämta Svenskt Flygprisindex nr. 64 - avresevecka 31/2014

Resenärer som reser interkontinentalt från Sverige kan denna sommar glädja sig åt att Arlanda har kört om Kastrup som den billigaste flygplatsen i Skandinavien.

Därmed finns en ny vinnare i den långdragna kampen som utspelat sig mellan de två storflygplatserna. Kastrup brukar sträcka på sig och titulera sig Skandinaviens största flygplats, och också nämna att den är huvudflygplatsen för de interkontinentala SAS-flygen. Arlanda menar däremot att Stockholm är Skandinaviens naturliga huvudstad, då Stockholm är den största staden i Skandinaviens största land.

Kampen mellan de två flygplatserna kan dock avgöras med andra faktorer än storleksmässiga. Flygresenärer lägger ofta stor vikt på utbudet av resor, och inte minst också på låga biljettpriser. När det kommer till det sistnämnda har Arlanda redan tagit på sig rollen som lagledare. Det visar den 64:e utgåvan av Svenskt Flygprisindex, som publiceras av resesökmotorn Travelmarket.se.

Ändring i interkontinentala biljettpriser 2010-2014

Notering: Genomsnittet av de lägsta priserna i SEK för returbiljetter till 10 utvalda interkontinentala destinationer med avresa i vecka 31. Priserna är inklusive skatter och avgifter, men exklusive eventuella tillägg för bagage, val av sittplats och betalning med kreditkort.

Utvecklingen visar att biljettpriserna från Arlanda, med utgångspunkt i vecka 31, har sjunkit med 17 % sedan 2010. Motsvarande prisfall på Köpenhamns flygplats Kastrup har bara varit 10 % under samma period.

"Från ett konsumentperspektiv har den svenska marknaden gynnats av den massiva satsningen från Norwegian, som under loppet av blott ett år har öppnat fem långdistansrutter från Arlanda. Detta kan ställas mot Kastrup, som bara har fått tre nya rutter. Prisfallet har inte skett enbart beroende på Norwegians rutter, utan också på grund av att konkurrerande flygbolag också tvingats sänka sina priser. Det gagnar naturligtvis resenärerna, som nu kan resa ännu billigare än tidigare", konstaterar Ole Stouby, VD för Travelmarket.se.

Följ prisutvecklingen på flygbiljetter på Svensk Flyprisindex egen sida

Hitta billiga flygbiljetter här