PRESSMEDDELANDE - 28 Sep 2015

Historiskt billigt att flyga till Los Angeles

Det finns mycket att glädja sig över som resenär för tillfället då priskriget på flygbiljetter till USA från Sverige fortsätter. Resultatet är rekordbilliga flygbiljetter till Los Angeles och nu säljs en returbiljett för så litet som 3 485 kronor.

Hämta Svenskt Flygprisindex nr. 80 - avresevecka 43/2015

För inte så många år sedan kostade en flygbiljett till Los Angeles mer än 5 000 kronor. Men den tiden är över och priserna ser ut att fortsätta sjunka enligt den nyaste upplagan av Svenskt Flygprisindex som utges av resesökmotorn travelmarket.se.

Svenskt Flygprisindex har sedan 2009 följt prisutvecklingen på 20 av svenskarnas mest populära resmål och i den senaste upplagan (med avresa i vecka 43) är priserna på den lägsta nivån någonsin för flygbiljetter till Los Angeles från Stockholm (3 522 kr) och från Göteborg (3 485 kr). Samtidigt är flygbiljettspriserna till Los Angeles i genomsnitt de lägsta på de senaste 5 åren:

Genomsnittspriser för flygbiljetter till Los Angeles

Notera: Genomsnittet av de lägsta biljettpriserna till Los Angeles funna av Svenskt Flygprisindex. Priset är i SEK för returbiljetter, inklusive skatter och avgifter, men exklusive eventuella tillägg för bagage, val av sittplats, måltider och betalning med kreditkort.

De låga priserna på flygbiljetter till USA beror på att flygbolaget Norwegian under 2014 började flyga direkt till Los Angeles. Det har skapat mycket mer konkurrens och de etablerade flygbolagen har valt att också sänka priserna vilket har resulterat i ett priskrig.

”Det är en positiv utveckling för flygresenärerna och jag hade förväntat mig att flygpriserna skulle sjunka efter Norwegians intåg på rutterna till USA, och det ser nu ut som om att den låga prisnivån håller i sig”, säger Ole Stouby, VD för resesökmotorn travelmarket.se. ”Jag tror faktiskt att 2016 för med sig ännu billigare flygbiljetter till Los Angeles då konkurrensen förväntas intensifieras ytterligare”, fortsätter Ole Stouby.

Prisfall på upp till 27%
Ser man på prisutvecklingen från 2011 till 2015 så är det tal om mycket stora prisfall. Genomsnittspriset på flygbiljetter från Göteborg har fallit med hela 27%, från Stockholm med 23% och från Köpenhamn med 10%.

Det är dock inte alla flygbiljetter till Los Angeles som fås till dessa billiga priser. Varje flygavgång har oftast endast några få säten till ett billigt pris och därför är det en bra idé att beställa sina biljetter i god tid samt att hålla ett öga på priserna.