PRESSMEDDELANDE - 22 Dec 2011

Flygbiljetterna blir inte billigare än de är nu!

Den internationella finanskrisen sätter på allvar sina spår hos flygbolagen, som kämpar för att fylla sina flyg. Speciellt de interkontinentala rutterna är hårt drabbade med ett prisfall på upp till 10 procent under loppet av de senaste 12 månaderna. Det har aldrig varit billigare att resa till Dubai, Mexico City och Tokyo, visar den senaste priskollen från Svenskt Flygprisindex.

Ladda ner Svenskt Flygprisindex nr. 31, resvecka 3 2012

För närvarande är det bekymrade miner i styrelserummen hos många europeiska flygbolag. De konstant höga bränslepriserna samt den internationella finanskrisen har satt marknaden under historiskt hård press.

Det är speciellt den interkontinentala flygtrafiken som blivit drabbad av krisen. Marknaden är präglad av överkapacitet, som bland annat är skapad av flygbolagen i Mellanöstern, som raskt tar marknadsandelar.

Krisen är så allvarlig att flygbolagen bara har möjlighet att justera prisratten i hopp om att sälja fler flygstolar än de för tillfället gör. Det visar med all tydlighet den senaste utgåvan av Svenskt Flygprisindex, som ges ut av resesökmotorn Travelmarket.se.

Här dokumenteras ett prisfall på de interkontinentala rutterna på 10 procent i förhållande till samma tidpunkt året innan.

Således kostar den billigaste returbiljetten till de 10 interkontinentala destinationerna, som ingår i Svenskt Flygprisindex för närvarande, 5.475 kronor med avresa i vecka 3, 2012. Vid samma tid förra året var genomsnittspriset 6.076 kronor till samma destinationer och i samma avresevecka.

Det är speciellt tre destinationer som skiljer sig från mängden. Det är Dubai, Mexico City och Tokyo, dit det aldrig tidigare varit billigare att resa än det är nu.

Till Dubai kostar en returbiljett nu 2.748 kronor, till Mexico City 4.879 kronor och en returbiljett till Tokyo kan köpas för 4.916 kronor.

"Det är inte specifika flygbolag som är marknadsledande. Det beror väldigt mycket på destinationen. Det visar därför mer än någonsin att krisen slår på bredden och inget av flygbolagen kommer undan", säger Ole Stouby, verkställande direktör på Travelmarket.se.

Han pekar dock på att det är resenärerna som kan kamma hem vinsten med den nuvarande låga prisnivån.

"Det kräver naturligtvis att det fortfarande finns utrymme i ekonomin till att kunna resa, men så länge biljettpriserna sjunker lägre än resenärernas smärtgräns, så finns det naturligtvis en marknad för de historiskt låga priserna på flygbiljetter", tillägger Ole Stouby.

I Svenskt Flygprisindex ingår följande interkontinentala destinationer: Bangkok, Beijing, Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, New York, Rio de Janeiro, Sydney och Tokyo.

Följ prisutvecklingen på flygbiljetter i det interaktiva diagrammet på Svensk Flyprisindex egen sida.

Svenskt Flygprisindex ges ut av resesökmotorn travelmarket.se baserat på en översikt över de billigaste returflygbiljetterna till de tio populäraste europeiska och interkontinentala destinationerna. Svenskt Flygprisindex publiceras varje månad.
Travelmarket är en neutral och oberoende sökmotor för resor på internet. Hundratusentals besökare använder sig varje månad av sökmotorn för att snabbt och enkelt få en översikt över billiga flygbiljetter, hyrbilar, hotell samt charter- och reseerbjudanden från svenska researrangörer.