Vad är det som bestämmer utbudet av sista minuten-resor?
Charterresebyråerna har på de senaste åren blivit väsentligt bättre på att kalkylera mängden av erbjudna resor med den faktiska försäljningspotentialen. Det som primärt driver utbudet av sista minuten-resor är fortfarande dock vädret i Sverige eller snarare förväntningarna till vädret.
Det börjar redan med väderprofeternas tidiga väderprognoser (läs: gissningar) för den kommande sommaren. Om det utlovas dåligt och ostadigt väder ändrar många sina resplaner från att tillbringa semestern i Sverige till att resa utomlands. Omvänt så kan en prognos om en varm och solig svensk sommar få många svenskar att söka semestermöjligheter i Sverige istället för att resa utomlands.
Ju närmare man kommer sommaren, desto viktigare och mer exakta blir väderprognoserna och svenskarna agerar därefter.
Visar kalendern på juni och det är regn och kallt ute brukar försäljningen av charterresor booma och under några få veckor kan charterresorna nästan vara utsålda. Tvärtom kan sol och sommar i maj-juni betyda att försäljningen av resor stannar upp och resebyråerna börjar sälja ut vissa resor och resmål. Antalet sista minuten-resor ökar nästan proportionellt för varje solig dag och fortsätter göra så om det fortsättningsvis utlovas sol och sommar i Sverige.
Att hitta den billigaste sista minuten-resan handlar om timing och översikt
Börja med att definiera dina önskemål gällande en sista minuten-resa redan tidigt, gärna i januari.
Överväg vilka länder och eventuellt vilka destinationer du är intresserad av om behovet för en sista minuten-resa uppstår. Du kan orientera dig till det fullständiga urvalet av resor via chartersökningen här.
På samma sida kan du också upprätta en prisagent, vilket betyder att du upprättar en profil med dina reseönskningar och utgående från de kriterier du lagt in kommer du att få ett e-mail dagligen med de bästa aktuella erbjudandena.
När det är mindre än 3 månader till dit första möjliga avresedatum blir timingen för beställningen av resan avgörande. Det är nu som väderprognoser och de tillgängliga erbjudandena blir dina viktigaste beslutsparametrar. Om sommarvädret ser dystert ut i Sverige ska du definitivt överväga att beställa resan redan förutsatt att priset är okej. Om solen däremot skiner från klar himmel och väderprognosen lovar fortsatt fint väder så kan du vänta på ett bra sista minuten-pris, men vänta inte för länge.
Avslappning på stranden (c) istockphoto / Yuri
Lämna ett svar
Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *
Integritetspolicy
Läs vår integritetspolicy.